Tatil kitabı

Tatilde olmanın en güzel tarafı özgürce okuyabilmek..

Aylardır okumayı istediğim kitapların sayfalarını çevirdikçe çok mutlu olduğumu hissediyorum. Okuma disiplinimi kaybettiğimi düşünüyordum. Yanılmışım! Bir konuda yanılınca mutlu olacağımı hiç düşünmemiştim.Ama yanılgılarda sevinç olabiliyormuş. Son yedi yıldır sadece ispatlamaya çalıştığım hipotezime dair okuma yapıyordum. Arada çok beğendiğim yazarların kitaplarıyla kaçamaklar yaptığımda olmuştur. Ama istediğim sıklıkta okuma yapamamıştım.

Son günlerde Bettina Stiekel’in kaleme aldığı Çocuklar Soruyor Nobel’liler Cevaplıyor isimli kitabı okuyorum. İş Bankası yayınlarından çıkan bu kitabı dilimize akıcı bir dille çeviren Elif Günçe’nin de keyifle okumamda katkısı çok büyük. Çeviri bir eseri dilimize kazandırmanın ne derece önemli olduğunu biliyorum. Bu başka bir yazının konusu olabilir. Şimdi bu yazının konusunu oluşturan kitaba dönelim..

Çocuklar her zaman ki özgün yanlarını göstermişler. Sorular mükemmel! Cevaplarsa düşündürücü! Sorular ve yanıtlayan Nobel’liler:

Neden puding yumuşaktır da taş settir?_ Klaus Von Klintzing
Bilim adamları ne işe yarar? _ John C. Polanyı
Neden fakir ve zengin vardır?_ Daniel McFadden
Neden sadece kızarmış patates ile beslenemem? _ Richard J. Roberts
Neden okula gitmek zorundayız?_ Kenzaburo Oe
Gökyüzü neden mavi?_Marıo J. Molina
Sevgi nedir?_ Dalai Lama
Telefon Nasıl Çalışır? _ GerbBinning
Yakında Benden Bir Tane Daha Olacak mı? _ Eric Wieschaus
Savaş Neden Var?_ Desmond Tutu
Bir Kızılderilinin Neden Canı Yanmaz?_Gunter Blobel
Annem ve Babam Neden İşe Gitmek Zorunda?_Reinhard Selten
Tiyatroyu da Kim İcat Etti?_Renate Chotjewitz
Hava Nedir?_ Paul Crutzen
Neden Hasta Oluyorum?_George Vithoulkas
Ağaçlardaki Yapraklar Neden Yeşil?_ Robert Huber
Nasıl Nobel Ödül Sahibi Olurum?_Mikail Gorbaçov
Neden Bazı Şeyleri Unutuyorum da Bazılarını Unutmuyorum?_Erwin Neher
Neden Oğlanlar ve Kızlar Vardır?_ Christiane Nusslein-Volhard
Dünya Daha Ne Kadar Dönecek?_ Sheldon Glashow
Neden 1+1=2’dir?_ Enrico Bombieri

En sevdiğim soruyu sona sakladım. Siyaset Nedir? Cevaplayansa 1994 Nobel Barış Ödülü Sahibi Şimon Perez.

Şimon Perez, “Siyaset Nedir?” sorusunu “Siyaset İşlemezse Ne Olur?”a dönüştürerek yanıtlamış. Çok hoş bir anlatımdan zihninize bir kaşık bal çalıyorum.

“İnsanlar hedefleri konusunda hem fikir olmazlarsa, günün birinde kan akar. Siyasi konuşmalar yerine, silahlarla savaşırlar o zaman- ülke için, para ve zenginlik için ya da sadece gelecekte kararları kimin vereceğini belirlemek için. Hatta, eğer siyaset tıkanacak olursa, koskoca halklar arasında bile çatışmalar meydana gelebilir, çünkü farklı düşündükleri konularda kavgaya tutuşabilirler. Örneğin inançları konusunda ya da insanların gelecekte nasıl yaşamaları gerektiği konusunda. İnsanlar, bağlı oldukları fikirler konusu olduğunda her şeyi feda edebilirler, kendi canlarını da- eğer kimse arabuluculuk yapmazsa. Arabuluculuk siyasetin en önemli görevidir, bu nedenle de siyaset tıkanmamalıdır.”

Yaklaşık beş sayfalık cevap şu cümlelerle bitiyor.. “Torunlarıma bir öğüt bırakıyorum. İnsanların hayal kurmaya hakları vardır. Tıpkı yemek yemeye ve su içmeye hakları olduğu gibi. Hayal gücünüzün oyunlarına izin verin ve göreceksiniz ki, onlar size bakıyor ve hissediyordur. Bak işte ne istediğini bilen biri. Geleceğe bakan biri!”

Tatilde olmak işte budur! Okumak.. Maviye dalmak.. Düşünmek.. Düşlemek.. Özlemek!


Hiç yorum yok: